26 квітня 1986 року – день найбільшої в історії людства техногенної катастрофи.     

Вона поставила перед суспільством безліч проблем, які й досі повністю не вирішені, адже сумарна радіація ізотопів, викинутих в повітря унаслідок аварії в Чорнобилі, була в 30 – 40 разів більшою, ніж під час вибуху атомної бомби в Хіросімі. Під час експерименту на 4-му реакторі Чорнобильської атомної електростанції сталися два вибухи. В атмосферу Землі вирвалась хмара радіоактивного пилу. Вітер поніс на північний захід небезпечні радіоактивні ізотопи, які осідали на землю, проникали у  воду. За числом потерпілих від аварії Україна займає перше місце серед колишніх республік Радянського Союзу. На долю Білорусі припало близько 60% шкідливих викидів. Від радіаційного забруднення сильно постраждала також і Росія. Потужний циклон переніс радіоактивні речовини територіями Литви, Латвії, Польщі, Швеції, Норвегії, Австрії, Фінляндії, Великої Британії, а пізніше – Німеччини, Нідерландів, Бельгії.

     35 років минає з моменту аварії на Чорнобильській АЕС, але її наслідки залишаються предметом обговорення світової наукової спільноти. За визначенням UNSCEAR і ВООЗ, Чорнобильська катастрофа віднесена до аварій ядерних об’єктів найвищого рівня. Історики ж наголошують на політичній відповідальності комуністичного режиму, який заради ідеологічних інтересів поставив під загрозу життя і здоров’я мільйонів громадян. Через недосконалість конструкції, порушення технології будівництва, використання неякісних будівельних матеріалів, численні міні-катастрофи подібна техногенна катастрофа в СРСР не могла не статися. Злочинні дії влади щодо приховування інформації з одного боку поглибили непоправні негативні наслідки аварії, а з іншого – спричинили активізацію національно-демократичного руху, що в кінцевому підсумку привело до розпаду СРСР. Приховування інформації владою спричинили активізацію екологічного

Хронологія подій – https://www.radiosvoboda.org/a/27697494.html

Анімаційний ролик «Як працює АЕС» – https://youtu.be/2gBMMjOZ7fA

Чорнобиль у цифрах – https://naurok.com.ua/post/chornobil-u-cifrah?fbclid=IwAR2J4OVBWOR6eYm_Wc1EigLM2-2IYBk4l9RD84zM85cH6oD1gjqgZgaDsjE

    Унаслідок забруднення повітря, ґрунтів і вод з’явилася так звана «зона відчуження», де небезпечно, а тому заборонено проживати людям. Проте в цій зоні продовжують жити близько 400 видів тварин, птахів та риби, 1200 видів флори, 60 з них занесені до Червоної книги України, а 20 є рідкісними. У «зоні відчуження» тваринний і рослинний світ зазнає генетичних мутацій.

Як природа відвойовує Чорнобиль – https://youtu.be/Su9Jkddcrb0

Про станцію ЧОРНОБИЛЬ – https://youtu.be/2hrgwpKfIoY

    До теперішнього часу не існує єдиних даних щодо кількості людей, які загинули чи згодом померли від наслідків вибуху на ЧАЕС. Так, німецькі представники організації «Лікарі світу за запобігання війні» тільки серед ліквідаторів нарахували 50–100 тис. смертей, оцінивши загальну кількість жертв у 246 тис. осіб. За іншими даними загальна кількість постраждалих оцінюється у 540–900 тис. осіб. Нині, від двох до семи мільйонів людей продовжують проживати на територіях з підвищеною радіоактивністю. У 20 тисяч з них діагностується рак щитовидної залози.

Спецпроект «Чорнобиль. 34 роки потому.» Як живе станція тепер – https://youtu.be/dkR9fRlVGqQ

   Хоча полум’я давно вже приборкано, зона визначена, карти радіаційного забруднення опубліковано, але небезпека не минула, відчуття тривоги за середовище проживання продовжує турбувати людей. Чорнобильська АЕС усе ще становить велику небезпеку для навколишнього світу, оскільки діючий об’єкт «Укриття» або так званий «Саркофаг», споруджений над зруйнованим 4-м енергоблоком, зазнає поступової руйнації.

Битва за Чорнобиль — документальный фільм до 30-й річниці аварії на ЧАЕС – https://youtu.be/oofPWqvXIJw

    Чорнобиль – це страшний, повчальний урок для всього людства, який змушує замислитися над мірою відповідальності влади перед народом за рішення, які вона приймає. Адже питання, які виникли ще в часи Чорнобильської катастрофи, і досі залишаються без відповіді. Якщо прихильники атомної енергетики планують і далі будувати нові АЕС в усьому світі, то варто думати не про збільшення потужностей, а, насамперед, про безпеку: як зробити так, щоб аварії не мали таких масштабних і катастрофічних наслідків, або як запобігти поширенню радіації на далекі відстані. Згідно Указу Президента України від 10 листопада 2006 р., 14 грудня встановлений як День вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

«Аврора», фільм Оксани Байрак – https://youtu.be/X_ohuHmlD00

    Для більш глибокого та детального вивчення цієї страшної катастрофи в історії людства, зокрема, її причин та наслідків – Національний музей «Чорнобиль», який є багатофункціональним історико-культурним закладом, який поєднує наукову, культурно-просвітницьку діяльність з діяльністю сучасного музею з архівування, збереження та оприлюднення історії ядерної аварії на Чорнобильській АЕС як найбільш важкої радіоекологічної катастрофи ХХ століття, наслідки якої не мають аналогів і відрізняються від інших відомих у світі природних та техногенних катастроф. Вони досі є проблемами сьогодення і, нажаль, будуть нагадуватимуть про себе й нашим нащадкам.

Музей відкритий для відвідувачів 26 квітня 1992 у столиці України Києві, в ста кілометрах від епіцентру катастрофи.

Національний музей «Чорнобиль»    https://youtu.be/_C6lRpospyk

     Проходять роки після аварії на ЧАЕС. А біль не вщухає, тривога не покидає людей, пов’язаних зі скорботним часом ядерного апокаліпсису. Чорнобильська біда надовго залишиться в нашій пам’яті. Ще довго ми будемо відчувати на собі її наслідки, ще довго чутимемо її дзвони. Вони лунатимуть за тими, кого вже немає, кого не стане завтра, хто заплатив за чиюсь помилку своїм здоров’ям, життям. «Мирний атом» став для України і прилеглих земель гірше війни. Збитки від аварії на ЧАЕС доведеться відшкодувати ще дуже довго.

 Пам’ятаймо Чорнобильський квітень

(До 35-річчя Чорнобильської катастрофи)

Рекомендаційний бібліографічний список літератури

  1. Про заходи у зв’язку з 30-ми роковинами Чорнобильської катастрофи : указ Президента України від 14 груд. 2015 р. № 702/2015 // Офіційний вісник Президента України. – 2015. – № 27. – Ст. 1469. – Текст указу доступний також в Інтернеті: http://www.president.gov.ua/documents/7022015-19641 (дата звернення: 11.04.16).
  2. Про проведення парламентських слухань на тему: «30 років після Чорнобиля: уроки та перспективи» : постанова Верховної Ради України від 8 груд. 2015 р. № 852-VIII // Голос України. – 2015. – № 237. – С. 8. – Текст постанови доступний також в Інтернеті: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/852-19 (дата звернення: 11.04.16).
  3. Про вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та про заходи, пов’язані з 30-ми роковинами Чорнобильської катастрофи : постанова Верховної Ради України від 12 листоп. 2015 р. № 793-VIII // Голос України. – 2015. – № 219. – С. 3. – Текст постанови доступний також в Інтернеті: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/793-19 (дата звернення: 11.04.16). 
  4. Про план заходів у Київській області, пов’язаних із 30-ми роковинами Чорнобильської катастрофи [Електронний ресурс] : розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації від 28 верес. 2015 р. № 367. – Режим доступу: http://www.kyiv-obl.gov.ua/normdoc/manager/document/id/5096 (дата звернення: 18.04.16).
  5. Аварія на ЧАЕС / підгот. А. Розумний // Біологія (Основа). – 2016. – № 6. – С. 25-28.
  6. Білокриницька, Т. Чорний біль : [вірші] / Т. Білокриницька // Позакласний час. – 2014. – № 3. – С. 45.
  7. Біль і тривоги Чорнобиля / [упоряд. Ю. В. Сафонов]. – Київ : Київська правда, 2006. – 288 с. : іл.
  8. Борисенко, Д. І. Дзвони Чорнобиля. Урок пам’яті. 9 клас / Д. І. Борисенко // Класному керівнику. Усе для роботи. – 2011. – № 3. – С. 11-13.
  9. Васильєва, О. Тут був чорнозем, а тепер Чорнобиль… : виховний захід / О. Васильєва // Шкільний світ. – 2011. – № 11. – С. 16-20.
  10. Весна в Чорнобилі, весна : [вірші] // Позакласний час. – 2010. – № 3. – С. 124.
  11. Видай, О. Чорнобиль – біль моя і туга : виховний захід / О. Видай // Шкільний світ. – 2011. – № 11. – С. 11-15.
  12. Вільк, В. Чорнобильська трагедія.  Причини. Уроки. Наслідки : класна година / В. Вільк // Історія України. – 2011. – № 14. – С. 5-11.
  13. Волянська Л. «Вони віддали за нас своє життя»: пам’яті героїв Чорнобиля : урок-реквієм / Л. Волянська // Трудове навчання. – 2010. – № 4. – С. 51-58.
  14. Гіркий Чорнобильський полин : [вірші] // Позакласний час. – 2016. – № 3. – С. 11-12.
  15. Гощинець, І. Чорнобиль як словесний образ в українській поезії кінця ХХ століття / І. Гощинець // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2011. – № 13. – С. 4-6.
  16. Грізна зона. Тридцять кілометрів… : [сценарій] / за матеріалами Чортківського РБК ім. К. Рубчакової, Тернопільська обл. // Позакласний час. – 2010. – № 3. – С. 122.
  17. Гусєв, О. П. Чорнобиль, біль наш довічний : докум.-публіц. повість / Олег Гусєв. – Київ : Золоті ворота, 1996. – 224 с.
  18. 10 самых ужасных ядерных катастроф ХХ столетия // Позакласний час. – 2011. – № 4. – С. 71-74.
  19. Дзюбенко, О. Відлуння Чорнобильської аварії : інтегрована лекція / О. Дзюбенко // Біологія (Основа). – 2016. – № 6. – С. 9-13.
  20. Дорошенко, Я. В. Дзвони Чорнобиля : (урок-реквієм до 30-річчя Дня Чорнобильської трагедії) / Я. В. Дорошенко // Виховна робота в школі. – 2016. – № 3. – С. 15-20.
  21. Дубов, В. Фронт, де всі працювали в режимі воєнного часу / В. Дубов // Урядовий кур’єр. – 2016. – № 69. – С. 10.
  22. Дуваліна, С. І. Чорнобиль стукає у серце / С. І. Дуваліна // Виховна робота в школі. – 2010. – № 2. – C. 28-33.
  23. Дудар, Г. Відчули ми тепло звізди Полин : літературний вечір-реквієм / Г. Дудар // Шкільний світ. – 2011. – № 11. – С. 8-11.
  24. Екологічні катастрофи, що сколихнули світ // Історія та правознавство. Позакласна робота. – 2016. – № 4. – С. 16-19.
  25. Жуковська, І. Я. Лінійка «Чорнобиль – наш біль» / І. Я. Жуковська // Виховна робота в школі. – 2011. – № 3. – С. 41.
  26. Загреба, М. Пропусти Чорнобиль крізь серце : фотокнига / Михайло Загреба. – Київ : Спалах, 2002. – 120 с. : іл.
  27. Заєць, С. В. Атомне століття раною горить : [сценарій] / С. В. Заєць // Позакласний час. – 2014. – № 3. – С. 43-44.
  28. Зайцева, Т. С. Дзвони Чорнобиля – Хіросіми / Т. С. Зайцева // Позакласний час. – 2011. – № 4. – С. 65-70.
  29. Зернова, Л. Чорнобильський дзвін : урок пам’яті / Л. Зернов // Шкільний світ. – 2013. – № 6. – С. 16-17.
  30. І гіркота пече полинна… : [добірка матеріалів до 30-річчя аварії на Чорнобильській АЕС] // Позакласний час. – 2016. – № 3. – С. 5-16.
  31. Ймення зорі Чорнобиль : фотоальбом / [ред.-уклад. Микола Лябах]. – Чорнобиль : Чорнобильінтерінформ, 1996. – 233 с. : іл.
  32. Коширець, Т. А. «Чорнобильська трагедія України» : вечір-реквієм / Т. А. Коширець // Історія та правознавство. Позакласна робота. – 2016. – № 4. – С. 2-7.
  33. Козак, Г. «Мій біль, мій жаль, моя біда…» : (урок-реквієм до дня Чорнобильської трагедії) / Г. Козак // Українське слово і сучасність. – 2016. – № 4. – С. 26-33.
  34. Костін, І. І сум, і біль… : фотоілюстрації / І. Костін // Позакласний час. – 2011. – № 4 : Вкладка. – С. 1-16.
  35. Кузьменко, О. По той бік Прип’ятської зони / О. Кузьменко // Безпека життєдіяльності. – 2013. – № 4. – С. 37-39.
  36. Махазьок, В. І. «Чорнобиль – наша печаль і скорбота»: (відображення трагедії в поезії, прозі, кіно) : бібліотечний урок / В. І. Махазьок // Шкільний бібліотекар. – 2016. – № 2. – С. 14-18.
  37. На Чорнобиль журавлі летіли… : вечір-пам’ять / за матеріалами Мурованокуриловецького РБК, Вінницька обл. // Позакласний час. – 2010. – № 3. – С. 119-121.
  38. Ніколенко, Л. П. Пам’ятаймо Чорнобильський квітень / Л. П. Ніколенко // Виховна робота в школі. – 2009. – № 3. – С. 41-46.
  39. Оболоник, Т. М. Чорнобильські дзвони : [сценарій] / Т. М. Оболоник, Н. Г. Пархомець, Т. А. Подорога // Позакласний час. – 2008. – № 3. – С. 52-56.
  40. Ониськів, Л. Чорнобильські дзвони душу тривожать… : урок пам’яті / Л. Ониськів // Позашкілля. – 2011. – № 5. – С. 11-12.
  41. Остаповська, І. Двадцять шосте квітня – День скорботи / І. Остаповська // Шкільний світ. – 2009. – № 12. – С. 6-7.
  42. Паснак, М. В. Чорнобиля гіркий полин : [сценарій] / М. В. Паснак, О. М. Іваночко // Позакласний час. – 2015. – № 3. – С. 37-38.
  43. Під полиновою зорею : фотонарис про історію та культуру Чорнобильського Полісся / [фото: М. Загреби, М. Глушка, С. Гвоздевич та ін. ; упоряд.: Є. Аристов, Р. Омеляшко]. – Київ : АртЕк, 1996. – 160 с. : іл.
  44. Позняков, П. Не допустимо більше Чорнобилів! : виступ агітбригади / П. Позняков // Біологія (Шкільний світ). – 2010. – № 6. – С. 7-9.
  45. Покуса, А. П. Пам’ять з полиновим присмаком болю : виховний захід до 30-ї річниці Чорнобильської катастрофи // Історія та правознавство. Позакласна робота. – 2016. – № 4. – С. 8-15.
  46. Проблеми Чорнобильської зони відчуження = Problems of Chernobyl exclusion zone : наук.-тех. зб. Вип. 7 / редкол.: В. М. Шестопалов, Є. В. Соботович, В. І. Холоша [та ін.] – Київ : Українська Академія державного управління при Президентові України, 2001. – 239 с.
  47. Радіація в навколишньому світі : матеріали до бесід з учнями // Позакласний час. – 2013. – № 5/6. – С. 59-61.

В ІАЛ НУБіП України до 35-ї річниці Чорнобильської трагедії планується проведення таких заходів:

1.Інформаційні хвилинки «Мужність та біль Чорнобиля»; «Дзвони Чорнобиля душу бентежать…».

2.Перегляд та обговорення фільмів «Чорнобиль. Точка часу»; «Найбільша в світі трагедія –вибух на ЧАЕС», «Ми повинні пам’ятати», «Чорна квітка», «Аврора» тощо.

3.Вих. години, лекції, уроки-реквієми, уроки пам’яті, години скорботи за участю учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС «Мужність і біль Чорнобиля», «Чорна сповідь твоя – Україно», «Атомне століття раною горить…»,«Свічка пам’яті у наших серцях» тощо.

4.Створення презентацій: «Гірчить Чорнобиль, через роки гірчить»; «Чорнобиль як хмара»; «Я розділяю біль та трагедію Чорнобиля».

5.Участь учнів та вчителів у мітингу до 35-х роковин аварії на ЧАЕС та покладання квітів до пам’ятника В. Правика.

6.Уроки біології, хімії. фізики на теми «Мутація: види мутації, причини та наслідки мутації», «Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування », «Радіоактивні та стабільні ізотопи», «Атомне ядро. Ядерна енергетика», «Атомна і ядерна фізика».

7.Віртуальна  екскурсія до Національного музею «Чорнобиль».

Recommended Posts